سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

یک رسانه انگلیسی به بررسی موضع حزب حاکم (کارگر) انگلیس درباره موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی پرداخته و نوشت که این حزب به دنبال بررسی دیگر اقدامات محدودکننده علیه آنچه «سازمان‌های دولتی مرتبط با تروریسم» می‌خواند، است.

ایران و انگلیس - سفارت ایران در لندن

به گزارش همشهری آنلاین، یک رسانه انگلیسی گزارش داد که احتمالا، حزب کارگر این کشور که به تازگی پیروز انتخابات سراسری شده است، عجله‌ای برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست به اصلاح تروریستی این کشور نخواهد داشت و در عوض، طراحی دسته‌بندی جدیدی برای پرداختن به موضوع تروریسم دولتی را بررسی خواهد کرد.

موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی که پیشتر، توسط پارلمان اروپا مطرح شده بود، به دلیل نداشتن مبنای قانونی در میان دولت‌های اتحادیه اروپا بحث‌برانگیز شده است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پی مطرح شدن این درخواست گفته بود، «نمی‌توانیم به کسی بگوییم تروریست می‌خوانیمتان چون از شما خوشمان نمی‌آید. باید حکم یک دادگاه وجود داشته باشد.»

مدتی بعد، «آنالنا بربوک» وزیر امور خارجه آلمان نیز با صحه گذاشتن بر اظهارات بورل، بر نبود مبنای قانونی برای انجام دادن این کار تاکید کرد.

آمریکا و کانادا ۲ کشوری هستند که نام سپاه پاسداران را در فهرست به اصطلاح تروریستی خود قرار داده‌ و از متحدان خود نیز خواسته‌اند از این اقدام ضدایرانی پیروی کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان شاخه رسمی نیروهای نظامی ایران که در سازمان ملل نیز به رسمیت شناخته شده است، سهم عمده‌ای در مبارزه با تروریسم منطقه، از جمله مبارزه برای شکست گروه تروریستی داعش داشته است.

روزنامه گاردین گزارش داد: «دیوید لمی» وزیر امور خارجه انگلیس با همکاران خود درباره پیامدهای انتخاب «مسعود پزشکیان» به عنوان نهمین رئیس‌جمهور منتخب ایران رایزنی خواهد کرد.

گاردین با اشاره به برگزیده شدن پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نوشت: یکی از مسائل غرب، چه در مذاکرات غیرعلنی در عمان و چه در گفت‌وگوهای علنی آزمودن این است که آیا پزشکیان نفوذی واقعی بر سیاست خارجی ایران دارد و قصد انجام دادن اقداماتی برای کاهش سطح برنامه هسته‌ای ایران دارد که راهی برای کاهش تحریم‌ها خواهد بود.

مشاوران وزارت امور خارجه انگلیس هشدار داده‌اند که تصمیم دولت انگلیس برای انجام دادن این اقدام علیه سپاه پاسداران ایران می‌تواند تاثیر مخربی بر روابط انگلیس-ایران داشته باشد.

لمی به تازگی در گفت‌وگو با گاردین گفت: ما بر چالش‌های واقعی فعالیت‌های ناشی از تروریسم دولتی واقفیم و من قصد دارم این مسائل، چگونگی کارکرد رویه پیشین (تروریستی اعلام کردن سازمان‌های دولتی) برای کشورها و برخی سازمان‌های تروریستی را به دقت بررسی کنیم.

دستیاران لمی در حال بررسی اصلاحیه‌ای برای قوانین فعلی هستند که دولت را قادر می‌سازد محدودیت‌هایی تحریمی را علیه فعالیت‌های سازمان‌های وابسته به حکومت، مانند سپاه پاسداران اعمال کند، اما این کار ممکن است زمان‌بر باشد و در بیانیه حزب کارگر به مقررات جدیدی برای تروریسم دولتی پرداخته شده، بدون آن که مشخصا به سپاه پاسداران اشاره شود.

«دیوید کامرون» وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در مقابل فشارهای پارلمان انگلیس برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران مقاومت کرد و استدلالش این بود که چنین اقدامی به معنای قطع روابط دیپلماتیک تهران با انگلیس است.

کامرون تمایلی به این موضوع نداشت؛ چراکه گفت‌وگوی مستقیم، اگرچه گاهی متشنج با ایران، برای او اهمیت داشت.

کد خبر 865871
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha